Taksi ve Taksi Durakları Hizmet Yönetmeliği

T.C. AYDIN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ TİCARİ TAKSİLER VE TAKSİ DURAKLARI ÇALIŞMA USUL VE ESASLARINA İLİŞKİN UKOME KURUL KARARI

BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç

MADDE 1- (1) Bu Karar, Aydın Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde faaliyet
gösteren taksi durakları ile yeni açılacak olan taksi duraklarında yolcu taşıma izni verilen (T)
serisinden ticari taksilerin hangi koşullar altında ve ne şekilde çalışacaklarını, bunların
işleticileri ile verilen hizmetten yararlanan kişiler arasındaki ilişkileri, uygulamayı yürütecek
ve denetleyecek olan kuruluş ve organların yetki ve sorumluluk alanlarını belirlemek
amacıyla düzenlenmiştir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Karar Aydın Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde 6360 sayılı
kanun öncesinde İl Trafik Komisyonu, il merkez, ilçe ve belde belediyeleri, Bakanlar
Kurulunun 1986/10553 sayılı Ticari Plakaların Verilmesine İlişkin Usul ve Esaslar
hakkındaki kararı ile durakları ve plakaları belirlenenler ile UKOME Kurul kararları ile
durakları ve plakaları belirlenen taksilerin çalışma şekil, şart ve esaslarını, mevcut taksi
durakları ve yeni açılacak olan taksi duraklarının müracaat ve kurulum şartlarını, ticari
taksilerin taşıması gereken şartları, ticari taksi kullanan şoför esnafının taşıması gereken
özellikleri ve uymaları gereken kuralları, bunların denetim ve yaptırımlarını kapsar.
Yasal dayanak
Madde 3- (1) Bu Karar;
a) 6360 sayılı On dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi yedi İlçe Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun,

b) 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu, c) 5393 sayılı Belediye Kanunu,

ç) 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun maddeleri,

d) 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu, Karayolları Trafik Yönetmeliği,

e) 4295 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu, Karayolları Taşıma Yönetmeliği,

f) 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu, g) 5326 sayılı Kabahatler Kanunu,

ğ) 26.10.2016 tarih ve 29869 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik,

h) 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu, ı) 1608 Sayılı Umuru Belediye Müteallik Ahkamı Cezaiye Hakkındaki Kanun,

i) 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun, j) 5362 Sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Kanunu,

k) 14.07.2007 tarih ve 26582 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasında Tarife Uygulama Esasları Hakkında Yönetmeliği,

l) 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunu, 2 m) 15/06/2006 tarih ve 26199 sayılı Büyükşehir Belediyeleri Koordinasyon Merkezleri Yönetmeliğinin ilgili maddeleri,

n) 06/08/2011 tarih ve 28017 sayılı Ticari Araçlarda Reklam Bulundurulması Hakkında Yönetmeliğin ilgili maddeleri,

o) 2886 Sayılı Devlet İhale Kanunu,

ö) 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu,

p) Bakanlar Kurulunun 1986/10553 sayılı Ticari Plakaların Verilmesine İlişkin Usul ve Esaslar hakkındaki kararı,

r) UKOME Kararları hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır. Ayrıca tüm ilgili kanunlar, kanun hükmünde kararnameler, genelgeler, yönetmelikler, yönergeler iş bu Kararın yasal dayanaklarını oluşturur.

(2) Bu Kararda herhangi bir kişi ya da kuruluşa getirilen yükümlülük, o kişi ya da
kuruluşun herhangi bir mevzuatla tabi olduğu yükümlülüklerinden muafiyet sağlamaz.
Tanımlar
MADDE 4- (Değişiklik: UKOME Kurulunun 28.06.2019 Tarih ve 2019/2-35 Sayılı
Kararı) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 30.12.2021 Tarih ve 2021/6-3 Sayılı Kararı)
(1) Bu Kararda adı geçen;
a) ABB/Belediye: Aydın Büyükşehir Belediyesini,
b) Belediye Başkanı: Aydın Büyükşehir Belediye Başkanını,
c) Belediye Encümeni: Aydın Büyükşehir Belediye Encümenini,
ç) Belediye Meclisi: Aydın Büyükşehir Belediye Meclisini,
d) Hat Kullanım Çalışma Ruhsatı: Gerçek kişi taşımacıların Belediye meclisince
belirlenen ücreti yatırarak Ulaşım Dairesi Başkanlığından her taksi için ayrı ayrı alacakları ve
bu Karar hükümlerine uygun olarak her yıl yenileyecekleri/vize yaptıracakları belgeyi (İş bu
karar içerisinde kısaca “Çalışma Ruhsatı” olarak adlandırılır.),
e) Daire Başkanlığı: Aydın Büyükşehir Belediyesine bağlı Ulaşım Dairesi
Başkanlığını,
f) Durak Başkanı: Durakta faaliyet gösteren taksi sahiplerinin çoğunluk oyuyla
seçilen veya seçilememe durumunda ilgili Meslek Odası tarafından belirlenen ve duraktaki
düzen ve işleyişten sorumlu kişiyi,
g) Güzergah: Ticari taksilerin yolcu taşımacılığı sırasında izleyecekleri ve bu Karar
tarafından izin verilen yolu,
ğ) İşleten/Taşımacı: Bu Karara göre çalışma ruhsatı sahibi gerçek kişiyi,
h) İTK: İl Trafik Komisyonunu,
ı) Kontenjan: Her durakta çalışan araç sayısını,
i) Meslek Odası: Şoförler Odasını,
j) Müdürlük: Aydın Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı Toplu Taşıma
Şube Müdürlüğünü,
k) Personel Çalışma Belgesi: Taksi aracını kullanan şoförün aracında bulundurması
gereken ve Ulaşım Dairesi Başkanlığınca düzenlenen şoför tanıtım kartını,
l) Şoför/Sürücü: Bu Kararda izin verilen ticari olarak tescil edilmiş bir motorlu taşıtı
mesleki olarak kullanan, en az B sınıfı sürücü belgeli, gerekli ve yeterli belgelere haiz, ticari
taksiyi sevk ve idare eden kişiyi,
m) Taksi Aracı Uygunluk Belgesi: Bu Kararın iznine tabi olan ticari taksilerin yolcu
taşımacılığı hizmetlerinde kullanıma uygun olduğunu gösteren ve teknik komisyon tarafından
verilen belgeyi,
n) Taksi Bekleme Yerleri: Ticari taksilerin yolcu almak için bekleyebilecekleri
şekilde özel işaretlerle belirlenmiş ve İl Trafik Komisyonu, il merkez ve ilçe belediyeleri veya
UKOME Kurulu tarafından belirlenmiş sayıda taksilerin faydalanabileceği bekleme yerlerini,
cep ya da işaretle ayrılmış yol bölümlerini,
o) Taksi Durağı: Ticari taksilerin yolcu almak için bekleyebilecekleri ve depolama
yapabilecekleri şekilde İl Trafik Komisyonu, il merkez ve ilçe belediyeleri veya UKOME
Kurulunun kararlarıyla belirlenmiş yeri,
ö) Taksi Plakası: İl Trafik Komisyonlarınca verilen, 30.03.2014 tarihinden önce il
merkez, ilçe ve belde belediyeleri tarafından izin verilen, Bakanlar Kurulunun 1986/10553
sayılı Ticari Plakaların Verilmesine İlişkin Usul ve Esaslar hakkındaki karar kapsamında
verilen ve UKOME Kurulu kararları ile tahsis edilen T taksi plakasını,
p) Taksi: Bu Karar kapsamında taşıma yapabilecek ve yapısı itibariyle sürücüsü dahil
en çok 9 (dokuz) oturma yeri olan, insan taşımak için imal edilmiş bulunan ve taksimetre
yada fiyat tarifesi ile yolcu taşıyan ticari motorlu aracı,
r) Taksimetre: Takıldığı taşıtın özelliklerini ve ayarlandığı tarifeye göre, taksi
müşterisi tarafından ödenecek para miktarını, açık olduğu süre boyunca, belirli bir süratin
altında kat edilen mesafeye ve taşıtın işgal edildiği süreye bağlı olarak kendiliğinden
hesaplayan ve sürekli gösteren ölçü aletini,
s) Taşıma Sınırı: Aracın trafik tescil belgesinde belirtilen oturma yeri sayısını,
ş) Taşıma: T plakalı araçlar ile yapılan işi,
t) Teknik Komisyon: Bu Kararın iznine tabi olan ticari taksilere Araç Uygunluk
Belgesi verecek olan ve Daire Başkanlığının görevlendireceği 1 Komisyon Başkanı ve 2
üyeden oluşan komisyonu,
u) UKOME: Aydın Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezini,
ü) Yolcu: Taksiyi kullanan şoför dışında araçta bulunan kişileri,
v) Zabıta Dairesi Başkanlığı: Bu Kararın uygulanmasında Ulaşım Dairesi Başkanlığı
ile birlikte denetim işlerini yürüten birimi,
y) Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası: 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununda
belirtilen zorunlu mali sorumluluk sigortasını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yönetim, Denetim, Yürütme ve Uygulama
Yönetim, Denetim ve Yürütme
MADDE 5 - (1) Aydın ilinde ticari taksicilik taşıma hizmeti, “T” plakalı araçlara
verilen çalışma ruhsatı ile yapılır. Daire Başkanlığı Çalışma Ruhsatlarının hazırlanmasını,
taksilerin belirlenen çalışma usul ve esaslara uygun çalışıp çalışmadıklarının denetlenmesini
sağlar. Yeni taksi duraklarının açılması ve ruhsatlandırılması, çalışma ruhsatlarının iptali,
taksi duraklarının birleştirilmesi, duraklar arası geçiş, durak/bekleme yerlerinin tespiti veya
değiştirilmesi, taksi durağında çalışacak araç sayısının arttırılıp azaltılması, taksi durağında
çalışacak araç sayısının ve plakaların belirlenmesi, sayılarında değişiklik yapması, taksi
araçlarının güzergahlarının belirlenmesi, Taksi Durağı/Bekleme Yerlerinin kaldırılması
hususlarını UKOME Kuruluna sunar, UKOME Kurulu gerekli uygulamaları yapar, yaptırır.
(2) ABB ve bağlı birimleriyle ilişkilerde muhatap, adına Çalışma Ruhsatı düzenlenen
taşımacı/taşımacılardır. Bu bağlamda; taşımacılık faaliyeti nedeniyle şoförün her türlü
fiilinden ve taşımacılıktan doğan ve doğacak olan her türlü hukukî ve malî sorumluluk ruhsat
sahibi taşımacıya aittir. Bu konularda ABB ile taşımacı/taşımacılar arasında herhangi bir akdi
ilişki mevcut değildir. Ancak çalışma ruhsatı sahibi taşımacının noterden vekalet verdiği
resmi vekili Aydın Büyükşehir Belediyesinde yapılacak iş ve işlemleri takip edebilir.
(3) Taksi işleticisi çalışma ruhsatı sahipleri, vekili durumundaki şoför personelin
sorumluluğu altında, UKOME Kurulu ya da ilgili belediye veya İTK tarafından daha önce
belirlenmiş durak ve güzergâhta, Daire Başkanlığı yönetim, yürütme ve denetiminde, bu
Karar ve yayınlanacak talimatlar çerçevesinde yolcu taşıma faaliyeti yaparlar.
(4) Taksi araçları, bu Kararda belirtilen yasal yetkili kurum elemanları tarafından
(Jandarma Trafik Timleri, Emniyet Trafik Denetleme Şube Müdürlüğüne Bağlı Trafik
Ekipleri, Büyükşehir Belediyesi Zabıta ve Trafik Zabıtası Ekipleri) denetlenir.
(5) Bu Kararda çalışmasına izin verilen taksiler için uygunluk belgesi Aydın
Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığına bağlı Trafik Zabıta Ekipleri tarafından
düzenlenir.
(6) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 13.01.2020 Tarih ve 2020/1-35 Sayılı Kararı) Bu
Kararda çalışmasına izin verilen taksiler için düzenlenen belge ücretleri, yetkili birimce
hazırlanarak Belediye Meclisine sunulur ve Belediye Meclis kararıyla belirlenir.
(7) Bu Kararda belirtilen çalışma ruhsatı, personel çalışma belgesi, araç uygunluk
belgesi ve prosedürün tamamlanması için gerekli/gerekecek yazılar Ulaşım Dairesi Başkanlığı
tarafından düzenlenir.
Uygulama
MADDE 6- (1) Aydın Büyükşehir Belediyesi sınırları içerisinde çalışacak taksi
işleticilerinin bu Karar hükümleri çerçevesinde Araç Uygunluk Belgesi, Personel Çalışma
Belgesi ve Çalışma Ruhsatı almaları zorunludur. Bu belgeler olmadan taksi çalıştırmak
yasaktır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Taşıma Ücretleri
Taksi yolcu taşıma ücretlerinin tespiti
MADDE 7- (1) İlgili meslek odası tarafından hazırlanan taksimetre ücret tarifeleri
UKOME Kuruluna sunulmak üzere UKOME Şube Müdürlüğüne gönderilir. UKOME Şube
Müdürlüğü teklifi meslek odası ile değerlendirerek UKOME Kuruluna taşır. UKOME Kurulu
tarafından uygun görülmesi halinde onaylanarak yürürlüğe girer. Belirlenen ücret tarifesi
UKOME Kararının uygulanacağı yeni ücret tarifesi belirlenene kadar geçerlidir. Çalışma
ruhsatı sahibi taşımacılar UKOME Kurulunun onayladığı ücret tarifelerini teslim alarak
uygulamak zorundadırlar. Ücret tarifelerinin talep halinde yolculara gösterilmesi zorunludur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Taksi İhtiyacı Tespiti
MADDE 8- (1) Aydın Büyükşehir Belediyesi sınırları içindeki T plakalı taksi
araçlarının ihtiyacı karşılayamadığı durumlarda UKOME Kurul kararları ve ilgili mevzuat
hükümleri doğrultusunda işlem yapılır. UKOME Kurul kararı ile alınan plaka artış kararları
kesindir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Araç Uygunluk Belgesi, Çalışma Ruhsatı ve Personel Çalışma Belgesi
Araç Uygunluk Belgesi
MADDE 9 - (Değişiklik: UKOME Kurulunun 30.12.2021 Tarih ve 2021/6-3 Sayılı
Kararı) (1) İşleticinin, çalışma ruhsatı veya çalışma ruhsatı vize başvurusundan önce yolcu
taşımacılığında kullanacağı her taksi için teknik komisyon tarafından düzenlenen araç
uygunluk belgesini alması zorunludur. Bu belgenin geçerlilik süresi 30 gündür.
a) Uygunluk belgesi yıl içerisinde yalnızca bir vize işlemi için geçerlidir.
b) Süresi geçen veya üzerinde değişiklik yapılan uygunluk belgeleri kabul
edilmeyecek olup, işleticiler araçları için tekrar araç uygunluk belgesi alır. Uygunluk
belgesinin aslı kabul edilir.
c) Teknik komisyona sunulmadan önce, araçların son trafik muayenesinin ve Zorunlu
Mali Sorumluluk Sigortasının yaptırılmış ve bunların trafik tescil belgelerine işlenmiş olması
gerekir. Teknik komisyon muayene ettiği araçların teknik özelliklerini uygun bulursa araç
uygunluk belgesini düzenler, kayıt altına alır ve hak sahibine verir. Teknik komisyon eksiklik
tespit ederse eksiklikler belge üzerinde belirlenir, kayıt altına alınır ve işleticiye bildirilir.
İşletici 1 ay içerisinde eksikliklerini tamamlayarak aracını ikinci defa yeterlilik açısından
kontrol ettirir. Eksikliklerin giderildiğinin anlaşılması halinde uygunluk belgesi verilir. Aksi
halde araca uygunluk belgesi verilmeyerek yeterli şartlar sağlanıncaya kadar aracın çalışması
durdurulur. Komisyonca kontrol edilmeyen ya da çalışması uygun görülmeyen araca çalışma
ruhsatı düzenlenmeyecek olup, aracın çalıştırılması halinde bu Kararın öngördüğü cezai
işlemler uygulanacaktır.
(2) Taksilere Araç Uygunluk Belgesi düzenlenebilmesi için gereken teknik şartlar
aşağıda belirtilmiş olup, UKOME Kurulu tarafından bu konuda her türlü değişiklik ve
düzenleneme kararları alınabilir.
a) Kaportası düzgün olacak, dış görünüşü itibariyle boyalı ve bakımlı olacaktır.
b) Araçların içi ve dışı her zaman temiz olacaktır.
c) Araç içindeki ışıklandırma ve araç kaloriferi çalışır durumda olacaktır. Araçta
yangın söndürme cihazı, ilk yardım çantası, reflektör ve yedek ampuller bulundurulacaktır.
ç) Aracın periyodik ve günlük bakımı sürekli olarak sağlanacaktır. Motor bakımı
dışında, fren, hidrolik, rot, balans, amortisör, şanzıman vb. bakımı düzenli olarak yapılacaktır.
Araçların aşırı yıpranmış veya yaralı lastikle seyrüsefer yapmaları yasaktır.
d) Aracın egzoz sistemi arızasız olacak gürültü yapan egzoz ile seyrüsefer
yapılmayacaktır.
e) Aracın, yolcuların oturmasına ve kullanmasına mahsus bölümleri sağlam durumda
olacak, aşırı eskiyen döşemeler değiştirilecek, kırık veya tehlikeli şekilde çatlak camlarla
seyrüsefer yapılmayacak, aracın Trafik Kanunu ve yönetmeliğine göre çalışır durumda olması
zorunlu olan emniyet kemeri, ayna, sinyal far vb. bölümlerinde hiçbir eksik veya arıza
olmayacaktır.
f) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 07.12.2021 Tarih ve 2021/5-15 Sayılı Kararı)
Aracın üst kısmına “Taksi” levhası konması, taksilerin kapılarına bağlı bulundukları durağın
ismi ve durak numarasının yazılması zorunludur.
g) Araç içine ve dışına; aracın emniyetli kullanımını olumsuz etkileyebilecek hiçbir
aksesuar takılmaz. Araçlarda havalı korna kullanılmaz.
ğ) Araç değişikliği sonucu yolcu taşımacılığında kullanılacak yeni araç model
tarihinden sonra gelen ilk takvim yılı esas alınmak kaydıyla en fazla 15 yaş olacaktır. Araç
yaşlarıyla ilgili UKOME Kurulu değişiklik yapabilir.
h) Yasalar çerçevesinde araç içinde bulundurulması zorunlu olan tüm belge ve gereçler
araçlarda bulundurulur.
ı) Araçlar taksi sarısı renginde olacaktır. Araçların tip ve özellikleri UKOME Kurulu
tarafından belirlenir.
i) Araçların içinde ve dışında sabit reklam, elektronik ve dijital reklam alınması veya
geçici afiş, poster, bez pankart asılması Aydın Büyükşehir Belediyesinin iznine tabidir. Aydın
Büyükşehir Belediyesinin bu hususta vereceği talimata uymak ve asılan reklamın seyrüsefer
esnasında muhafazasını sağlamak işleticinin sorumluluğundadır. Aydın Büyükşehir
Belediyesi ve bağlı kuruluşların her türlü ilanı hiçbir ücret talep edilmeden taksilerde asılır.
j) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 28.06.2019 Tarih ve 2019/2-35 Sayılı Kararı)
İşleticiler, 06.08.2011 tarih ve 28017 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe
giren Ticari Araçlarda Reklâm Bulundurulması Hakkında Yönetmelik hükümlerine tabidirler.
k) Araçların içerisinde ve dış yüzeyinde yasaklanmış faaliyetlere ait veya siyasal
motifler içeren (çağrıştıran) veya direkt siyasal anlam taşıyan flama, bayrak, afiş vb.
malzemeler asılmaz, bulundurulmaz veya yapıştırılmaz.
(3) Taksi işleticileri UKOME Kurulunun aldığı/alacağı kararlar doğrultusunda araç
takip sistemi, kamera vb. sistemleri araçlarına taktırmak ve sistemin aktif olarak çalışmasını
sağlamakla yükümlüdür. UKOME Kurulunun kararlarına uymayan işleticilere uygunluk
belgesi düzenlenmez. Bu konudaki yaptırımlarda UKOME Kurul kararları uygulanır.
Hat kullanım çalışma ruhsatı


MADDE 10- (Değişiklik: UKOME Kurulunun 28.06.2019 Tarih ve 2019/2-35 Sayılı
Kararı) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 13.01.2020 Tarih ve 2020/1-39 Sayılı Kararı)
(Değişiklik: UKOME Kurulunun 30.12.2021 Tarih ve 2021/6-3 Sayılı Kararı) (Değişiklik:
UKOME Kurulunun 09.08.2024 Tarih ve 2024/4-13 Sayılı Kararı)
(1) Çalışma ruhsatı almayı hak eden işletmecilere, Belediyece düzenlenen “Hat
Kullanım Çalışma Ruhsatı" verilir. Çalışma ruhsatı vize işlemleri her yılın Mart ayı içerisinde
yapılır ve vizelenen ruhsatlar bir sonraki yılın Mart ayı sonuna kadar geçerli olur. Çalışma
Ruhsatının araçta bulundurulması zorunludur. Taksiler çalışma ruhsatı ve personel çalışma
belgesi olmadan çalıştırılmaz, yolcu taşımacılığı sırasında bu Kararda belirlenen güzergahlar
dışına çıkamaz. İşletici ya da araç sürücüsü, denetim yetkisi olan görevlilere istendiği anda
çalışma ruhsatını ibraz etmek zorundadır. Mart ayı sonuna kadar Hat Kullanım Çalışma
Ruhsatı vize işlemlerini yaptırmayan veya denetimler sırasında çalışma ruhsatını ibraz
etmeyen işletici ya da araç sürücüsü hakkında işleticiye cezai işlem uygulanır.
a) Taksilerin yaşı bu Kararda belirtilen şartlara uygun değil ise çalışma ruhsatı
düzenlenmez ve vize döneminde vizeleme işlemi yapılmaz.
b) Miras yoluyla devir veya hisseli devir işleminden sonra çalışma ruhsatı hisseleri
oranında düzenlenir.
(2) Hat Kullanım Çalışma Ruhsatı Belge Ücreti, süreli çalışma izni karşılığı tahsil
edilir. Çalışma Ruhsatı geçici olarak izindir. Hat Kullanım Çalışma Ruhsatı Belge Ücretini
ödeyen İşletici, her ne sebep olursa olsun geri ödeme yapılmasını talep edemez ve Aydın
Büyükşehir Belediye Meclisince çıkarılan/çıkarılacak yönetmelik veya kurulacak yeni sistem
hükümleri ve maddelerine uymak zorundadır.
(3) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 07.12.2021 Tarih ve 2021/5-19 Sayılı Kararı)
Hat Kullanım Çalışma Ruhsatı Belgesi düzenlenmesi/vize işlemi esnasında ticari araç
sahibi gerçek kişilerden istenen evraklar:
a) Araç uygunluk belgesi,
b) Araç ruhsat fotokopisi,
c) Araç zorunlu mali sorumluluk (trafik) sigortası fotokopisi,
ç) İlgili meslek odasından alınmış oda kayıt belgesi, (Oda kayıt belgelerinde mesleğe
göre kod açılması gerekir.)
d) Başvuru tarihi itibariyle 6 ayı geçmemiş, resmi kurumlar için sorgulanmış Adli Sicil
Kaydı;
1) Devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı
suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma,
hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan mal
varlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından affa uğramış olsa dahi hüküm
giymemiş olması,
2) Türk Ceza Kanununun 53. maddesinin ilgili fıkralarından ve 81, 102, 103, 104, 105,
109, 179/3, 188, 190, 191, 226 ve 227. maddelerindeki suçlardan affa uğramış olsa dahi
hüküm giymemiş olması zorunludur. Aksi takdirde çalışma ruhsatı düzenlenmez veya vize
işlemi yapılmaz.
e) Başvuru tarihi itibariyle son 6 (altı) ay içinde çekilmiş 2 adet vesikalık fotoğraf,
f) Başvuru tarihi itibariyle 1 ayı geçmemiş ve durak başkanı onaylı durak üye listesi,
(4) Çalışma Ruhsatında araç sahibinin adı, soyadı, T.C. kimlik numarası, baba adı,
iletişim numarası, doğum yeri ve tarihi, adres bilgisi, sürücü belgesi cinsi ve numarası, taşıtın
plakası, modeli, markası, çalışma ruhsatı numarası, bağlı bulunduğu ilçe ve durak adı, araç
trafik ruhsatı üzerindeki tescil numarası yer alır.
(5) Belgeler başvuruya konu her araç için ayrı ayrı hazırlanır ve Daire Başkanlığına
teslim edilir.
(6) Bu Karar kapsamında taşımacılık yapan çalışma ruhsatı sahipleri, ilgili mevzuattan
kaynaklanan sigorta yaptırma yükümlülüklerini yerine getirmek zorunda olup, taşımacılık
esnasında oluşacak zararlardan Belediye sorumlu tutulamaz.
(7) 6360 sayılı kanun yürürlüğe girmeden önce hak sahibi olduğuna ve adına çalışma
ruhsatı düzenlenmesine Ulaşım Dairesi Başkanlığı yada UKOME Kurulu tarafından karar
verilenler dışında, Aydın Büyükşehir Belediyesi sınırları içerisinde bir işletici adına birden
fazla çalışma ruhsatı düzenlenmez. (Miras yoluyla devirler hariç)
(8) Çalışma ruhsatı sahiplerinin Aydın İl sınırları içerisinde ikamet etmeleri
gerekmektedir.
(9) Çalışma ruhsatı sahiplerinin ölümü halinde yasal mirasçılar arasında 18 yaşından
küçük olanlardan oda kaydı ve esnaf sicil tasdiknamesi talep edilmez.
Personel Çalışma Belgesi
MADDE 11- (1) Taksilerde şoför çalıştıran işleticiler, şoför için Daire Başkanlığı
tarafından verilen Personel Çalışma Belgesini almak zorundadırlar. Personel Çalışma Belgesi,
her yıl Mart ayı içerisinde çalışma ruhsatları ile birlikte vizelenir ve bir sonraki yılın Mart ayı
sonuna kadar geçerlidir. Bu belge denetim birimleri tarafından (ABB, Emniyet, Jandarma vb.
kolluk kuvvetleri) sorulması durumunda ibraz edilmek zorundadır. Aracında “Personel
Çalışma Belgesi” olmadan personel çalıştıran veya bu belge olmaksızın çalışan işleticiye bu
Kararda belirlenen cezalar uygulanacaktır. Ancak “Personel Çalışma Belgesi” temin edilince
araca çalışma izni verilecektir.
(2) Personel Çalışma Belgesi talebinde bulunan sürücülerde aranan şartlar;
a) Taksilerde çalışan sürücülerin 66 yaşından gün almamış olması,
b) Şoförlük mesleği bakımından her beş yılda bir yetkili kuruluşlardan psikoteknik
açıdan sağlıklı olduklarını gösteren rapor alması,
c) Sürücü belgesi aslı ya da iptal bilgisi sorgulaması (2 aylık),
ç) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 28.06.2019 Tarih ve 2019/2-35 Sayılı Kararı)
Sürücü belgesi fotokopisi,
d) Başvuru tarihi itibariyle 6 ayı geçmemiş, resmi kurumlar için sorgulanmış Adli Sicil
Kaydı;

1) Devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı
suçlar, zimmet, irtikap, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma,
hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan mal
varlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından affa uğramış olsa dahi hüküm
giymemiş olması,
2) Türk Ceza Kanununun 53. maddesinin ilgili fıkralarından, 81, 102, 103, 104, 105,
109, 179/3, 188, 190, 191, 226 ve 227. maddelerindeki suçlardan affa uğramış olsa dahi
hüküm giymemiş olması ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 35. maddesinde düzenlenen
kabahati işlemeyi alışkanlık haline getirmemiş olması zorunludur.
e) Başvuru tarihi itibariyle son 6 (altı) ay içinde çekilmiş 2 adet vesikalık fotoğraf.
f) Çalışma ruhsatı sahibi olan işletici üzerine kayıtlı Sosyal Güvenlik Kurumu belgesi,
g) Aydın Büyükşehir Belediyesi ve meslek odası koordinasyonunda verilecek olan
eğitim sertifikası,
ğ) Çalışma ruhsatı sahibi haricinde şoförlük yapan personel var ise durak başkanı
onaylı çalışma izin yazısı zorunludur.
(3) 1 yıl süre içinde 5 defa hakkında Zabıt Varakası tanzim edilen sürücüye 3 ay süre
ile araç kullandırılmayacaktır ve bu süre içerisinde Personel Çalışma Belgesi
vizelenmeyecektir. Sürücüye bu Karar çerçevesinde tekrar zabıta varakası düzenlenmesi
halinde gerekli yaptırım UKOME Kurulu tarafından belirlenecektir.
(4) Belgeler başvuruya konu her araç için ayrı ayrı hazırlanır ve Daire Başkanlığına
teslim edilir.
(5) İlgili evraklar durak yönetimlerince muhafaza edilecektir.
ALTINCI BÖLÜM
Belge ücretleri
MADDE 12 - (1) Bu Karar kapsamında verilen tüm belge ücretleri, 2464 sayılı
Belediye Gelirleri Kanunu’na göre Belediye Meclisi tarafından belirlenir ve Mali Hizmetler
Daire Başkanlığına ödenir.
(2) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 30.12.2021 Tarih ve 2021/6-3 Sayılı Kararı)
Çalışma Ruhsatı ile ilgili bu Kararda belirtilen sürelerin geçirilmesi halinde genel hükümler
doğrultusunda yasal faiz oranı uygulanır.
(3) Bu Karar gereği verilecek her türlü belgeye ilişkin tahakkuk işlemleri Ulaşım
Daire Başkanlığınca, tahsilât işlemleri Mali Hizmetler Dairesi Başkanlığınca yapılır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Araç Değişikliği, Plakayı Askıya Alma, Çalışma Ruhsatı İptali, Devir İşlemleri
Araç değişikliği yapmak isteyenlerin uyacakları kurallar
MADDE 13- (1) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 13.01.2020 Tarih ve 2020/1-47
Sayılı Kararı) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 30.12.2021 Tarih ve 2021/6-3 Sayılı Kararı)
Çalışma ruhsatı sahipleri, taşımacılıkta bulunan taksilerini, bu Kararda belirtilen teknik
şartlara uygun olması kaydıyla başka bir araçla değiştirebilir.
a) Araç değişikliği sonucu yolcu taşımacılığında kullanılacak yeni araç model
tarihinden sonra gelen ilk takvim yılı esas alınmak kaydıyla en fazla 15 yaş olacaktır.
b) Ulaşım Dairesi Başkanlığına yeni araca ait fatura (firmadan alınan uygunluk belgesi
ile birlikte), ruhsat veya Motorlu Araç Tescil ve Trafik Belgesi (araç noter satışı) ile birlikte
başvuru yapılır.
c) Çalışma ruhsatı sahibi taşımacılar teknik komisyon tarafından düzenlenen yeni
aracın uygunluk belgesini almak zorundadırlar. Bu belgeler ile yapılacak başvurudan sonra
ilgili Şube Müdürlüğünden araç değişikliği için yazı alan çalışma ruhsatı sahipleri, resmi
yazının tarihinden itibaren 45 gün içerisinde yeni araçlarına ticari plakayı tescil ettirip çalışma
ruhsatlarını yenilemek zorundadır. Bu süre zarfında çalışma ruhsatlarını yenilemeyen
işleticilere ait araçların çalışması yenileme işlemi gerçekleşene kadar durdurulur, araç yolcu
taşımacılığından men edilir ve cezai işlem uygulanır.
ç) Çalışma Ruhsatının geçerlilik dönemi içerisinde yapılan araç değişikliklerinde
yenilenen çalışma ruhsatı için ücret alınmaz.
d) Çalışma Ruhsatı vizesini yaptırmamış işleticiler araç değişikliği yapmak isterse,
araç değişikliği işleminden sonra yeni araçlarına çalışma ruhsatı düzenlenir.
e) İşleticiler Daire Başkanlığından yazı almadan araçlarını değiştiremezler.
T plakasını askıya almak isteyenlerin uyacakları kurallar
MADDE 14- (1) T plakasını askıya almak isteyen çalışma ruhsatı sahipleri; Ulaşım
Dairesi Başkanlığı tarafından düzenlenen yazı ile ilgili Emniyet Trafik Tescil ve Denetleme
Şube Müdürlüğünden ticari plakalarını askıya alabilirler. Yıl içinde ticari plakasını askıya
alanların ödedikleri çalışma ruhsatı harcı geri ödenmez.
a) İşleticinin kendi isteğiyle ticari plakasını askıya almak istemesi halinde, Ulaşım
Dairesi Başkanlığından aldığı yazı tarihinden en geç 180 gün içinde yeni bir aracın kaydını
yaptırmak ve çalışma ruhsatını almak zorundadır. Belirlenen bu süre zarfında yeni aracı için
çalışma ruhsatını yenilemeyen işleticilerin taşıma faaliyetleri ile ilgili son kararı UKOME
Kurulu verir. UKOME Kurulunun çalışma ruhsatını iptal etme yetkisi vardır ve çalışma
ruhsatı sahipleri, ticari faaliyetlerinin sona erdirilmesine dair iptal kararları ile ilgili olarak
zarar, ziyan, tazminat vb. hiçbir hak talebinde bulunamaz.
b) Çalışma ruhsatı sahibi işleticiler, araçlarını yılda 1 kez taşımacılıktan çekme
hakkına sahiptirler. Kazaya uğramış, hurdaya ayrılmış vb. araçlarda işleticiler, ilgili
kurumlardan araçlarının durumunu belgelendirdiği takdirde, öncesinde 1 kez çekme haklarını
kullanmış olsalar dahi plakalarını tekrar taşımacılıktan çekebilirler ve Ulaşım Dairesi
Başkanlığından alınan çekme yazısı tarihinden itibaren 90 gün içerisinde yeni araçları
üzerinden çalışma ruhsatlarını yenilemek zorundadırlar. Verilen süre içerisinde yeni araç alıp
çalışma ruhsatını yenilemeyen işleticilerin taşımacılık hakkı ve ticari plakaları ile ilgili son
kararı UKOME Kurulu verir. UKOME Kurulunun iptal yetkisi vardır.
(2) İşleticiler ABB Ulaşım Dairesi Başkanlığından yazı almadan plakalarını askıya
alamazlar.
(3) İşleticiler plakalarını askıya aldıktan sonra ilgili Trafik Tescil Şube
Müdürlüğünden aldıkları çekme belgesini Ulaşım Dairesi Başkanlığına ibraz etmek
zorundadırlar.
Devir işlemleri
MADDE 15- (1) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 13.01.2020 Tarih ve 2020/1-38
Sayılı Kararı) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 30.12.2021 Tarih ve 2021/6-3 Sayılı Kararı)
Çalışma ruhsatını devir etmek isteyen kişilerin uyması gereken kurallar ve bu kişilere Devir
Komisyonu tarafından verilecek hizmetler aşağıda belirtilmiştir.
a) Şoförlük mesleğini geçim kaynağı olarak yapmaları, kamuya hizmet etmeleri, bölge
halkının ulaşım ihtiyacını karşılamaları amacıyla verilen izinler karşılığında çalışan çalışma
ruhsatı sahipleri çalışma ruhsatlarını ulaşım hizmetlerinin yerine getirilmesini imkansız kılan
sebepler sunmaları durumunda devir edebilirler. Devir etmek isteyen gerçek kişiler devir
işlemlerinin gerçekleştirilmesi için bu Kararın 22. maddesi ile oluşturulan Devir Komisyonu
tarafından verilecek hizmetlerin yapılmasını, bu hizmetler sonucunda Ulaşım Dairesi
Başkanlığı tarafından uygun görülmesi durumunda devir/tescil işlemlerinin başlatılmasını
talep etmeli ve tüm bunları Belediye tarafından kayıt altına alınacak dilekçe ile

belirtmelilerdir. Dilekçe örnekleri EK-1’ de yer almaktadır. Başvuru sahibi vekil ise noterden
vekaletname şartı aranır.
b) İşleticilerin çalışma ruhsatlarını devir edebilmeleri için geçmiş dönem vize
işlemlerinin eksiksiz olması gerekir. Vizelenmemiş çalışma ruhsatları devir edilemez.
c) Çalışma ruhsatı, ticari plaka ve araç üzerinde satılamaz kaydı varsa, kaldırıldığına
dair ilgili kurumdan alınan yazının Daire Başkanlığına teslim edilmesi zorunludur.
ç) Devir eden işleticinin aracında T plaka tescili devam ediyor ise Trafik Tescil Şube
Müdürlüğünden alınmış ve başvuru tarihi itibariyle 2 haftayı geçmemiş pol-net kaydı ibrazı
gerekir.
d) Durak Başkanı tarafından onaylanan oylama sonucu ve uygunluk yazısının aslı
gerekir.
e) Çalışma ruhsatını devir edecek olan işletici, çalışma ruhsatını devir almak isteyen
kişiye T plaka tescili devam eden aracını satmayacak ise, devir işlemlerinden önce Ulaşım
Dairesi Başkanlığından plakayı askıya alma/trafikten çekme yazısı alması zorunludur. Ticari
plakanın trafik tescilinden silindiğine dair Trafik Tescil Şube Müdürlüğünden aldıkları
belgeyi Daire Başkanlığına teslim etmek zorundadırlar.
f) Çalışma ruhsatını devir edecek olan işletici T plaka tescili devam eden aracını da
devir alacak kişiye satmak isterse, Daire Başkanlığı tarafından düzenlenen İzin Belgesi ile
çalışma ruhsatı devir işlemini ve araç satışını noterde gerçekleştirir.
(2) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 28.06.2019 Tarih ve 2019/2-35 Sayılı Kararı)
(Değişiklik: UKOME Kurulunun 13.01.2020 Tarih ve 2020/1-38 Sayılı Kararı)
Çalışma ruhsatını devir almak isteyen gerçek kişilerin uyması gereken kurallar ve
Devir Komisyonu tarafından verilecek hizmetler aşağıda belirtilmiştir.
a) Şoförlük mesleğini geçim kaynağı olarak yapmak, kamuya hizmet etmek, bölge
halkının ulaşım ihtiyacını karşılamak amacıyla çalışma ruhsatını devir almak isteyen gerçek
kişiler devir işlemlerinin gerçekleştirilmesi için bu Kararın 22. maddesi ile oluşturulan Devir
Komisyonu tarafından verilecek hizmetlerin yapılmasını, bu hizmetler sonucunda Ulaşım
Dairesi Başkanlığı tarafından uygun görülmesi durumunda devir/tescil işlemlerinin
başlatılmasını talep etmeli ve tüm bunları Belediye tarafından kayıt altına alınacak dilekçe ile
belirtmelilerdir. Dilekçe örnekleri EK-1’ de yer almaktadır. Başvuru sahibi vekil ise noterden
vekaletname şartı aranır.
b) Ulaşım hizmetleri gibi vatandaşlarımızın can güvenliğinin teslim edildiği hassas bir
sektörde şoförlük mesleğini icra etmek adına çalışma ruhsatı devri almak isteyen gerçek
kişilerin kamu yararı adına adli açıdan kontrol edilmesi gerekmektedir. Bu sebeple çalışma
ruhsatını devir almak isteyen gerçek kişilerin bu Kararın 10. maddesinde Adli Sicil Kaydı için
belirtilen şartlara haiz olmaları zorunludur. Aksi takdirde çalışma ruhsatını devir alamazlar ve
başvuruda bulunamazlar.
c) Aydın İl sınırları içerisinde ikamet etmeleri gerekmektedir.
ç) Şoförlük mesleğini geçim kaynağı olarak seçmiş olduğunu ve sürekli olarak icra
ettiğini beyan etmesi gerekir. (Tahditli plakalar için geçerlidir. Tahditli plakası olup vefat
edenlerin yasal mirasçılarından istenmez.)
d) İlgili meslek odasına üye olmak, (Tahditli plakalar için geçerlidir. Tahditli plakası
olup vefat edenlerin yasal mirasçılarından istenmez.)
e) Durak Başkanı tarafından onaylanan oylama sonucu ve uygunluk yazısının aslı
gerekir.
f) Çalışma ruhsatını hisseli olarak devir almak isteyen başvuru sahibi her gerçek kişi,
istenen evrakları ayrı ayrı getirmek zorundadır.
g) Çalışma ruhsatını devir almak isteyen gerçek kişi çalışmak istediği aracı üyesi
olacağı taksi durak merkezinde hazır bulundurur, aracın hazır bulundurulduğu yerde Devir
Komisyonu eksiksiz toplanır ve Devir Komisyonu tarafından araç yerinde kontrol edilerek bu
Kararın 9. maddesinde yer alan şartları sağladığına ve devir işleminde sakınca olmadığına dair
rapor tutulur.
(3) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 13.01.2020 Tarih ve 2020/1-38 Sayılı Kararı) Bu
maddenin 1. ve 2. fıkralarında verilecek hizmetler sonucunda Devir Komisyonu tarafından
“Kontrol ve Hizmet Cetveli” hazırlanır ve Toplu Taşıma Şube Müdürlüğüne teslim edilir.
Hazırlanan “Kontrol ve Hizmet Cetveli” doğrultusunda devir işlemleri uygun görülenler için
Ulaşım Dairesi Başkanından “Olur” yazısı alınır ve Devir Komisyonu tarafından verilen
hizmetler karşılığında devir ücreti devir alan tarafından peşin olarak ABB Mali Hizmetler
Dairesi Başkanlığına ödenir. Devir ücretinin tahsilinden sonra düzenlenen İzin Belgesi Ulaşım
Dairesi Başkanlığı tarafından onaylanır ve çalışma ruhsatını devir eden/devir alan kişiler İzin
Belgesi ile noterde çalışma ruhsatı devir işlemlerini ve varsa ticari plaka tescilli aracın satış
işlemlerini gerçekleştirirler. Devir alan kişi başvuru esnasında kendi üzerine kayıtlı olan
hususi plakalı aracına ticari plaka tescili yaptırmak isterse, noterde yapılan çalışma ruhsatı
devir işlemlerinin tamamlanmasından sonra hususi plakalı araca ticari plaka tescil edilmesi
için Trafik Tescil Şube Müdürlüğüne tescil yazısı düzenlenir.
(4) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 01.11.2019 Tarih ve 2019/4-31 Sayılı Kararı)
İzin Belgesinin düzenlendiği tarihten itibaren 45 gün içinde çalışma ruhsatı noter devir
sözleşmesi ve bu Kararda belirtilen çalışma ruhsatı için gerekli evraklar devir alacak kişi
tarafından Daire Başkanlığına teslim edilir ve çalışma ruhsatı düzenlenir. Belirlenen süre
içerisinde çalışma ruhsatını almayanlar hakkında işleticiye cezai işlem uygulanır. İzin
Belgesinin düzenlendiği tarihten itibaren 90 gün içerisinde çalışma ruhsatını almayanlar
hakkında UKOME Kurulu çalışma ruhsatı ve taşımacılık haklarının iptali için karar vermeye
yetkilidir. UKOME Kurulunun iptal için karar vermesi durumunda devir alan kişi tüm ticari
faaliyet hakkını kaybeder, İzin Belgesi iptal edilir, ticari plaka tescili silinir ve devir ücreti
Belediyeye gelir kaydedilir.
(5) İzin Belgesinin düzenlendiği tarih vize dönemi olan Mart ayı içerisinde değil ise,
belgenin düzenlendiği tarihteki Belediye Meclisi gelir ücret tarifesinde belirlenen çalışma
ruhsatı ücreti, devir alan işleticiler tarafından ödenir ve düzenlenen ruhsat takip eden ilk Mart
ayı sonuna kadar geçerlidir.
(6) İzin Belgesinin düzenlendiği tarih vize dönemi olan Mart ayı içerisinde ise, devir
alan işletici 1 ruhsat ücreti öder ve çalışma ruhsatı bir sonraki yılın Mart ayı sonuna kadar
geçerlidir.
(7) Çalışma ruhsatını devir eden işleticinin çıkarmış olduğu ruhsat belgesi devirden
sonra yeni işletici tarafından tekrar yenilenir. İşletmeciliği bırakan veya devredenlere daha
önce ödedikleri belge harçları geri ödenmez, belgeleri iptal edilir.
Durak oylaması
MADDE 16- (1) Çalışma ruhsatı sahiplerinin devir işlemleri; bağlı bulundukları
durakta yapılan kapalı oylama sonucu, çalışma ruhsatını çıkarmış olan durak üye sayısının
tamamının yarıdan bir fazlasının olumlu (evet) oy kullanması ve devir alacak kişinin bu
Kararda belirlenen şartlara haiz olması durumunda yapılır. Çalışma ruhsatı sahibi durak
üyelerinin olumlu görüşlerinin belirlenmesi, ilgili durak yönetimince kurulacak bir sandığa
atılacak gizli oylarla yapılan oylamayla belirlenir. Örnek olarak gösterilecek olursa 20 adet
çalışma ruhsatlı üyesi bulunan bir durakta, salt çoğunluk olan 11 adet uygun görüşü
belirten evet oyunun sandıktan çıkması halinde olumlu görüş yazısı alınmış kabul edilir.
Durak başkanı onaylı oylama sonucu ve uygunluk yazısı aslının Ulaşım Dairesi Başkanlığına
bildirilmesi durak yönetim kurulu tarafından yapılır. Oylama sonucunda çalışma ruhsatı
sahiplerinin yarıdan bir fazlasının olumlu oy kullanmadığının bildirilmesi halinde devir
işlemleri yapılmaz. Durak tarafından yapılan oylama esnasında, oylamanın usulsüz
yapıldığına dair devir eden ya da devir alandan yazılı şikayet gelmesi durumunda, şikayet

Daire Başkanlığı tarafından değerlendirilir. Ulaşım Dairesi Başkanlığının gerekli görmesi
durumunda tekrar sandık kurulur ve Ulaşım Dairesi Başkanlığı Trafik Zabıta Ekipleri
tarafından oylama süreci takip edilir ve sonuçlandırılır. Trafik Zabıta Ekiplerinin kontrolünü
sağladığı oylama sonuçları kesindir.
1. derece yakınlara yapılan devirler
MADDE 17- (1) Çalışma ruhsatı sahiplerinin talep edildiği takdirde 1.derece
yakınlarına (anne-baba-eş-çocuk) yapacağı devir işlemlerinden ücret alınmaz. Çalışma
ruhsatı sahipleri hat haklarını 1.derece akrabalarına yıl içerisinde en fazla 1 kez devir edebilir.
(Ölüm hariç)
 Çalışma Ruhsatı sahiplerinin ölümü halinde veraset yolu ile intikal eden devirler
MADDE 18- (1) Çalışma ruhsatı sahiplerinin ölümü halinde yasal mirasçılarına
yapılacak devirlerde ücret alınmaz.
(2) Başvuru dilekçesi,
(3) Trafik tescil belgesi (araç ruhsatı) ve pol-net kaydı,
(4) Ölen kişinin Büyükşehir Belediyesine borcu olmadığına dair belge,
(5) Ruhsat sahibinin (işletmecinin) ölümü halinde mirasçıların en geç 6 ay içinde
Ulaşım Dairesi Başkanlığına başvurarak; haklarını mirasçılardan birisi adına devretmeleri
veya miras payları oranında adlarına tescil ettirmeleri mümkündür. Bu 6 aylık süre içinde
devir işlemi için başvurmayan mirasçıların, vefat eden çalışma ruhsatı sahibi adına tescilli
araçları yolcu taşımacılığından men edilerek devir işleminin yapılması beklenir.
(6) İşleticinin ölümü sebebiyle çalışma ruhsatının mirasçılara miras payları oranında
tescilinde veraset ilamı ve ölüm belgesi gerekir. Miras payları oranında yapılan devir
işleminden sonra, her hisse sahibi bu Kararda belirlenen çalışma ruhsatı için gerekli evrakları
tamamlamak zorundadır.
(7) Mirasçılardan birisi adına devir talebi halinde ise veraset ilamı, ölüm belgesi ve
diğer varislerden hem araç hem çalışma ruhsatı üzerindeki tüm haklarından noter onaylı
feragatname istenir.
(8) Varisler, miras yoluyla intikal eden çalışma ruhsatı ve aracı adlarına tescil ettirip
çalışma ruhsatlarını çıkardıktan sonra başka bir kişiye devretmek isterlerse, reşit olmayan
(hukuki işlem ehliyeti tam olmayan) varislerle ilgili olarak Türk Medeni Kanununun ilgili
maddeleri uygulanır.
(9) Varisler arasında miras nedeniyle devam eden davalar neticeleninceye kadar,
çalışma ruhsatı iptali için bu Kararda belirlenen süreler işletilmez.
İcra yolu ile satış
MADDE 19- (1) İcra Daireleri yada mahkemelerin satış öncesi Ulaşım Dairesi
Başkanlığından görüş almaları gerekir. Uygun görüş alındıktan sonra yapılan satışlarda
çalışma ruhsatının yeni sahibinin, bu Kararda aranan şartları taşıması gerekir. Çalışma
ruhsatını alan, bu alımla birlikte ticari taşıma hakkı ve durak üyelik hakkının da yeni sahibi
olur. Bu durum İcra Dairelerince yapılacak satış ilanlarında belirtilir.
(2) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 28.06.2019 Tarih ve 2019/2-35 Sayılı Kararı)
İhale (icra yolu ile satış) alıcısı, İcra Dairesinin satışı Belediyeye bildirdiği tarihten
itibaren 45 gün içinde devir işlemleri için Ulaşım Dairesi Başkanlığına başvurur. Bu süre
içerisinde başvurmayanların ticari taşımacılık yapma hakkı ve ticari plaka hakkının iptali
UKOME Kuruluna önerilir ve UKOME kurulunun iptal yetkisi vardır. Alınan karar gereği
yapılmak üzere ilgili kurum ve kuruluşa iletilir.
(3) İhale (icra yolu ile satış) alıcısının belirlenen süre içerisinde bu Kararda belirlenen
devir evrakları ile birlikte Ulaşım Dairesi Başkanlığına başvurması halinde, devir ücretini
Mali Hizmetler Daire Başkanlığına bağlı veznelere ödemesi, aracını bu Karar hükümlerine
uygun hale getirmesi gerekir. Devir işleminden sonra bu Kararda belirlenen devir sonrası
çalışma ruhsatı düzenlenmesi için gerekli süreler işletilir. Bu durum mahkeme kararı sonucu
Satış Memurluğunca- Müdürlüğünce yapılacak satış ilanlarında ve İcra dairelerince yapılacak
satış ilanlarında açıkça belirtilir.
(4) İcra yolu ile satışlarda; İcra Dairelerince, araç bedeli ile ticari taşımacılık hakkı
bedeli ayrı ayrı belirtilerek ilana çıkılır. Ayrıca satış kararına da araç ile taşımacılık hakkının
birlikte ya da ayrı satıldığına dair kayıt düşülür.
(5) İcra yolu ile satışlarda bu Kararda belirtilen durak oylama sonucu ve uygunluk
yazısı ihale alıcısından talep edilmez.
Hisseli devirler
MADDE 20- (1) Hisseli çalışma ruhsatlarında, ortaklardan biri hissesini devretmek
isterse diğer ortağına veya bir başkasına devredebilecektir. Çalışma ruhsatı devir ücreti hissesi
oranında alınır. Hisse devri için durak başkanı onaylı oylama sonucu ve uygunluk yazısının
aslı gerekir.
İzinsiz devirler
MADDE 21- (1) Aydın Büyükşehir Belediyesinden izinsiz olarak çalışma ruhsatlarını
özel anlaşma ile devredenlerin belirlenmesi halinde, devreden ve devir alan kişilere devir
işlemlerini başlatmak için 30 gün süreli uyarı yapılır. Bu süre içinde yapılacak devir
işlemlerinde “Çalışma Ruhsatı Devir Ücreti” % 50 arttırılarak ödenecektir. Belirtilen bu 30
günlük süre içinde devir işleminin yapılmaması halinde, devir işlemi yapılıncaya kadar araç
seferden men edilir. Bu takdirde de devir ücreti % 100 arttırılarak ödenir.
Çalışma Ruhsatı devir işlemleri için komisyon kurulması
MADDE 22- (Değişiklik: UKOME Kurulunun 28.06.2019 Tarih ve 2019/2-35 Sayılı
Kararı) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 13.01.2020 Tarih ve 2020/1-38 Sayılı Kararı)
(1) Devir işlemleri için, Ulaşım Dairesi Başkanlığınca görevlendirilecek biri şube
müdürü olmak üzere üç kişiden oluşan Devir Komisyonu kurulur. Bu Kararın 15. maddesinde
belirlenen hizmetlerin Devir Komisyonu tarafından yerine getirilmesi sonucunda “Kontrol ve
Hizmet Cetveli” hazırlanır ve Toplu Taşıma Şube Müdürlüğüne teslim edilir.
Çalışma Ruhsatı iptali
MADDE 23- (1) Çalışma Ruhsatı sahibi işleticiler kendi talepleri doğrultusunda
şoförlük mesleğini icra etmeyeceğini yazılı olarak beyan ederek çalışma ruhsatının iptalini
talep etmesi durumunda Ulaşım Dairesi Başkanlığına müracaat ederler. Müracaat sonucu
UKOME Kurul kararı ile uygun görülmesi halinde çalışma ruhsatları ve taşımacılık hakları
iptal edilir. Ticari plakaları trafik tescilinden silinir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
 Taksi Duraklarının İptali, Sürücülerin Eğitimi ve Araç İçerisinde Uyacakları Esaslar
Taksi duraklarının iptal edilmesi
MADDE 24- (1) Açılan durakların trafik güvenliği açısından sakınca doğurması ya da
trafikte meydana gelen değişimler, alt yapı değişme zarureti, yeni şeritler veya kavşakların
yapılması vb. hallerde durum UKOME Teknik Kurulu tarafından incelenir, UKOME
Kurulunda görüşülerek karar alınır.
(2) Genel asayiş, suç işleme, suç işleyenlere yataklık, suçluları barındırma hallerinin
durak hak sahiplerinin genelince yapıldığının kolluk kuvvetlerinin hazırladığı raporla tespit

edilmesi halinde durum UKOME Kuruluna sunulur; söz konusu durak UKOME Kurul Kararı
doğrultusunda iptal edilebilir.
(3) Taksi bekleme yerleri ile taksi duraklarının, acil olarak yer değişikliği veya
kapatılmasının gerektiği durumlarda, Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından geçici karar
alınabilir. Kapatılmayı takip eden ilk UKOME Kurulu toplantısında, geçici olarak alınan karar
nihai olarak değerlendirilir. Kapatılma halinde uygun yer varsa kapatılan durak yerine yeni bir
durak tahsis edilebilir.
Taşımacılar ve sürücüler ile ilgili kurallar
MADDE 25- (1) Sürücüler aşağıdaki kurallara uyacaklardır.
a) Sürücü ve yardımcıların kıyafetleri Meslek Odası tarafından standart üniforma
(yazlık ve kışlık) şeklinde olacaktır. Meslek Odası tarafından belirlenen kıyafet UKOME
Kurulu onayı ile uygulanacaktır. Seyrüsefer sırasında bu kıyafetlerin çıkartılması veya
giyilmemesi halinde bu Kararın öngördüğü cezai işlemler uygulanır. Gömlek yakalı olacaktır
ve en fazla 1 düğme açılabilir. Sürücü ve yardımcıların günlük sakal traşı olmaları zorunludur.
Ayakkabıların arkası basık olmayacak, çıplak ayakla veya terlikle araç kullanılmayacaktır.
b) Sürücü, araçta meşrubat dahil hiçbir yiyecek maddesi tüketemez ve sigara
kullanamaz.
c) Sürücü ve yardımcılarının sigortalı olmaları zorunludur. Aylık sigorta bildirimi
sürekli olarak araçta bulundurulacaktır.
ç) Sürücülerin hatalarından ve neden oldukları maddi ve manevi zararlardan, ilgili kişi
ve kurumlara karşı işletmeciler müteselsilen sorumludur.
d) Aracında Ulaşım Dairesi Başkanlığı izni dışında sürücü çalıştıran taksi sahibinin
aracı seferden çekilecek, Ulaşım Dairesi Başkanlığınca uygun görülen sürücü temin edilene
kadar araca çalışma izni verilmeyecektir.
e) T Plakalı araç sahipleri tarafından engelli yolcuların rahatça indirilip-bindirilmesi
için kolaylık sağlanır.
f) Taksimetre açmak zorunludur. Yolculuğun başlangıç noktası ile bitiş noktası
arasında taksimetrenin yazdığı kadar ücret yolcudan alınır.
g) Taksimetre yolcu tarafından kolayca görünür olmalıdır. Arızalı taksimetre ile
kesinlikle çalışma yapılamaz. Tespit edilenler hakkında ceza işlemi uygulanır.
ğ) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 28.06.2019 Tarih ve 2019/2-35 Sayılı Kararı)
Aydın Büyükşehir Belediyesi UKOME Kurulu tarafından belirlenen taksimetre fiyat
tarifesine uyulmadığı yönündeki şikâyetler, şikâyet sahibinin yolculuğun başlangıç ve bitiş
noktasını bildirir şekilde ödediği ücreti taksi fişi/faturası olarak belgelemesi durumunda
değerlendirilir. İhlalin tespiti durumunda ceza işlemi uygulanır.
h) Taksi şoförleri, yakın ve uzun mesafe ayrımı yapamaz. Trafik yoğunluğu ve iklim
şartları gözetmeksizin yolcu taleplerine cevap vermek zorundadır.
ı) Yolcunun beraberinde taşıdığı 60 kiloya kadar olan bagaj eşyasından bagaj ücreti
alınmaz.
i) Büyükşehir Belediyesi sınırları içerisine bu sınırlar dışından müşteri getiren
taksilerin getirdiği yolcu haricinde yolcu almak amacıyla bekleme yapmaları ve yolcu
almaları yasaktır.
j) Sürücüler yolcuyu gitmek istediği yere götürmek mecburiyetindedir. Yolculuğu
yarım bırakamazlar, sadece kanunen girilmesi yasak olan yerlere giremezler.
k) Aşırı sürat yapmak ve diğer araçlarla yarış yapmak yasaktır.
l) Taksinin dolmuş gibi çalışması yasak olup, seyrüsefer sırasında taksimetre açması
zorunludur.
m) T plakalı araçların servis taşımacılığı yapması yasaktır.
n) Müşteri talep eder ise; Araçta, radyo, teyp vb. ses ve görüntü cihazları kullanılmaz.
o) Büyükşehir Belediyesi sınırı dışına çıkışlar pazarlığa tabidir.
ö) Taksiler bağlı bulunduğu durak veya trafik tescilinin bulunduğu ilçe sınırları
içinden almış oldukları yolcuyu, trafik tescilinin bulunduğu ilçe sınırları içinde herhangi bir
noktaya veya Aydın Büyükşehir Belediyesi sınırları içerisinde herhangi bir ilçenin sınırları
içine taşıyabilir, aynı yolcuyu tekrar trafik tescilinin bulunduğu ilçe sınırlarına geri getirebilir.
Bağlı bulunduğu durak dışında, trafik tescilinin bulunduğu ilçe dışındaki iki ilçe arasında veya
başka ilçe içinde iki nokta arasında yolcu taşımacılığı yapamazlar.
p) Taksiler depolama noktasında veya hareket halinde iken aldıkları müşterinin gitmek
istedikleri adres doğrultusunda taşımacılık yaparlar.
r) İşletmeci tarafından araç içinde sürücü haricinde kimse bulundurulamaz.
s) Bir ticari taksi, ikinci bir durakta çalışamaz.
ş) Taksilerde Çalışma Ruhsatı ve Personel Çalışma Belgesi asıllarının araç içinde
görünür yerde bulundurulması zorunludur.
t) Taksi sürücüleri araçlarını, gidiş yönlerine göre yolun en sağ kenarında durdurarak
yolcularını sağ taraftan indirmek ve bindirmek, yolcular da araçların sağ tarafından inmek ve
binmek zorundadırlar.
u) Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 67. maddesinde belirtilen teknik şartlara uygun
durumda olmayan araçların trafiğe çıkması yasaktır.
ü) İstiap haddinden fazla yolcu taşınması yasaktır.
v) Taksilerin yolda arızalanması halinde, yolcuya bir başka taksi bulunmasında
yardımcı olunmalı ve taksinin ilk taksimetre açma ücreti alınmamalıdır.
Duraklarda uyulması gereken kurallar
MADDE 26- (1) Duraklardaki telefon, elektrik, su, kira vb. giderler ruhsatta ismi
yazılı olan üyelerin ortak gideri olup, durağa yeni kayıt olanlarda eşit hakka sahiptirler.
Hisselerine düşecek payı ödemek zorundadırlar. Mevcut duraklardaki telefonların durak adına
tescil edilmesi, edilemiyorsa yerine durak adına tescilli yeni bir telefon temin edilmesinin
sağlanması gerekmektedir.
(2) Durakta çalışan taksilerin plakalarının yazılı bulunduğu levha, durak önüne asılır.
(3) Hizmetlerin aksamaması için her durak, resmi tatil günleri ve geceleri UKOME
Kurulu tarafından belirlenen şartlara uygun olarak çalışması zorunludur.
(4) Durakta çalışan esnaf; çevre sakinleri, müşteri, resmi ve gayri resmi vb.
kuruluşların huzur ve rahatlarını bozacak davranışlarda bulunmayacaklardır. Bulundukları
takdirde lüzumu görülen hallerde UKOME Kurul kararı ile duraktan ihraç ve ruhsatı iptal
edilebilir.
(5) Bütün duraklar bu Karar ve UKOME Kurul kararları çerçevesinde tespit edilen
kurallara uymak mecburiyetinde olup, kurallara uymayan duraklar UKOME Kurul kararı ile
iptal edilebilir.
(6) Alkollü içki, uyuşturucu ve sair maddeler kullanan çalışanların, söz konusu
maddeleri kullanarak durağa gelmesi yada araç kullandığının tespit edilmesi halinde, Durak
Başkanı sorumlu tutulacak olup, ilgili temsilciye Büyükşehir Belediye Encümenince
belirlenecek cezai işlem uygulanır.
Yolcular ile ilişkiler
MADDE 27- (1) Sürücülerin yolcular ile ilişkilerde aşağıdaki hususlara uymaları
zorunludur.
a) Yolculara daima nazik davranılacaktır. Yolculara emir verir şekilde hitap edilemez.
Yolcunun eleştirilerine cevap verilmeyecektir. Ancak yolcunun aşırı alkollü olması yada akıl
sağlığının yerinde olmaması, sürücüye aracın kullanımını tehlikeye düşürecek şekilde

müdahale etmesi, sürücüye hakaret etmesi ve saldırgan davranması halinde; araç durdurularak
kolluk kuvvetlerinin (Trafik ekipleri, Jandarma) müdahalesi beklenecektir.
b) Sürücülerin yolcularla münakaşa etmek kesinlikle yasaktır.
c) Yolcu ile fiziki şekilde kavga etmek, yolcuya bedeni olarak müdahale etmek
kesinlikle yasaktır. Yolcu ile meydana gelen ihtilaflarda, sürücünün yolcuya karşı Türk Ceza
Kanunun Hükümlerine göre suç işlediği mahkeme kararı ile hükme bağlandığı takdirde ilgili
kişinin personel çalışma belgesi iptal edilir.
Sürücü, işletmeci ile Büyükşehir Belediyesi ilişkileri
MADDE 28- (1) Sürücü ve işletmeciler, Meslek Odasının veya bu Karar ile UKOME
Kurul kararları çerçevesinde Büyükşehir Belediyesinin verdiği talimatlara uymak zorundadır.
Denetimle ve uyarılarla ilgili olarak Meslek Odası veya Belediye Trafik Zabıta ekiplerine
karşı fiili veya sözlü mukavemet gösterenlerin çalışma ruhsatları veya personel çalışma
belgesi UKOME Kurul kararı ile iptal edilebilir.
Personelin eğitimi
MADDE 29- (1) Taksilerde çalışan araç sahipleri ve şoförler Ulaşım Dairesi
Başkanlığı ve Meslek Odaları koordinasyonunda düzenlenecek veya düzenletilecek eğitimlere
katılmakla mükelleftir. Ulaşım Dairesi Başkanlığı koordinasyonunda meslek odaları veya
uzman kişiler tarafından verilen eğitimler tamamlandıktan sonra, eğitim belgesini almaya hak
kazanan personelin listesi Toplu Taşıma Şube Müdürlüğüne gönderilir. Müracaat döneminde
toplu eğitim faaliyeti yoksa sürücü adayına 1 yıl içinde eğitime katılması koşuluyla “Geçici
Personel Çalışma Belgesi” verilir. Eğitim verecek kurumlar, başvurusunu yapmış ancak henüz
eğitim almamış şoförlere bu süre içerisinde eğitim vermek zorundadır. 1 yıl içinde gerekli
eğitimi almayan şoförlere ikinci defa “Geçici Personel Çalışma Belgesi” düzenlenmez.
(2) Bu eğitim, aracında çalışmayan işleticiler için zorunlu değildir.
(3) Aydın Büyükşehir Belediyesi, gerekli gördüğü hallerde şoförleri ve işleticileri
eğitim faaliyetine çağırabilir. Eğitimin hangi şartlarda verileceğine Aydın Büyükşehir
Belediyesi ilgili Daire Başkanlıkları karar verir.
Durak Başkanı
MADDE 30- (1) Durak Başkanı, Belediye ve Durak Sıra Hakkı Sahipleri arasında
koordinasyondan sorumlu olmak üzere, durak üyeleri arasından oy çokluğu ile seçilecektir.
(2) Her durak için bir başkan seçilecek olup, seçilen durak başkanının ismi Meslek
Odası ve Ulaşım Dairesi Başkanlığına bildirilecektir.
(3) Durak Başkanı, Belediyenin almış olduğu tüm karar ve uygulamaları durak
üyelerine bildirmekle yükümlüdür. Ayrıca duraktaki düzen ve işleyişten sorumlu ve
yükümlüdür.
(4) Durak üyeleri arasında Durak Başkanının seçilememesi durumunda, ilgili Meslek
Odası Durak Başkanını belirler.
(5) Taksi Durak Başkanı, çalışma ruhsatını devir alacak kişilerden durağın geriye
dönük borcu ile ilgili herhangi bir ücret talep edemez.
(6) Durak Başkanı, Durak Karar Defteri bulundurmakla ve karar defterini düzenli
olarak tutmakla yükümlüdür.
Hareket ve çalışma saatleri
MADDE 31- (1) Her Taksi, bağlı olduğu durakta bekleme yapar. Hareket ve bekleme
süreleri, çalışma ortamına göre durak temsilcisi tarafından belirlenir.

Taksi duraklarının oluşturulması için gereken işlemler
MADDE 32- (1) ABB sınırları içerisinde yolcu taşımacılığı yapmak üzere ticari
plakalı taksilere durak yeri verilmesinde UKOME Kurulu yetkilidir.
a) Durak açılması talebinde bulunan gerçek kişiler taleplerini Meslek Odasının
aracılığı ile Ulaşım Dairesi Başkanlığına yapacaklardır.
b) UKOME Kurulu taksi duraklarının yerine ilişkin ilgili belediyelerin yazılı görüşünü
alır.
c) Talepler, Ulaşım Koordinasyon Şube Müdürlüğü tarafından değerlendirildikten ve
gerekli incelemeler yapıldıktan sonra UKOME Kuruluna sunulur.
ç) Bir durağa ait durak kulübelerinin yerleri ve sayılarının belirlenmesinde ilgili
Meslek Odası ve ilgili belediyenin görüşleri doğrultusunda UKOME Kurulu yetkilidir.
d) Taksi Durağı/Bekleme yeri talebinde, talep edilen yerin kime ait olduğu UKOME
Şube Müdürlüğü tarafından tespit edilecek, yer kamuya ait ise ilgili kurum ya da belediyenin
yazılı görüşü ile birlikte, talep edilen yerin işaretlenmiş tasdikli imar planı temin edilerek
müracaat dosyasına eklenecektir. Talep edilen yerin özel mülkiyet olması durumunda, mülk
sahibi/sahiplerinin muvafakatını gösterir belge aranır.
e) Durakların bekleme yeri sayısı UKOME Kurulu tarafından belirlenir.
f) Bekleme yerleri iki durağın ortak sınırlarına, bulvar, ana caddelere ve yaya yollarına
konulamaz. Ancak bekleme yapılması istenen bölgede uygun yer olmaması durumunda, talep
UKOME Kurulunda değerlendirilir. İhtiyaç durumunda gerekli fiziki düzenlemeler
yapılabilir.
g) Talep edilen yer şahsa ait ise; yerin tapusu, çapı, noterden kira sözleşmesi ve tapu
sahibi/sahiplerinin muvafakatnamesi müracaat dosyasına eklenecektir.
ğ) Yeni taksi durağı taleplerinde; açılacak yerin en yakınındaki mevcut taksi durağı ile
arasındaki mesafe belirlenecektir.
h) Tüm talepler ve evraklar UKOME teknik komisyonunca incelendikten sonra, karar
alınmak üzere UKOME Kuruluna sunulur.
ı) Otel, motel, alışveriş merkezleri, eğlence yerleri, sosyal tesisler ile kamu kurum ve
kuruluşları vb. diğer alanlara taksi durağı izni verme yetkisi sadece UKOME Kuruluna aittir.
Bu yetki hiçbir kimse, kuruluş, şirket vb. tarafından hiçbir suretle kullanılamaz.
i) Durak, bekleme yerleri ya da belirlenen taksi plakaları hakkında alınan UKOME
Kurulu Kararları hiçbir şekilde müktesep hak sayılamaz. Alınan kararların geçerli gerekçeler
sebebiyle iptali veya değiştirilmesinde UKOME Kurulu yetkilidir.
Reklam izni
Madde 33- (1) Taksiler, 06.08.2011 tarih ve 28017 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanarak yürürlüğe giren Ticari Araçlarda Reklâm Bulundurulması Hakkında
Yönetmelik ve Aydın Büyükşehir Belediyesinin İlan Reklam ve Tanıtım Yönetmeliği
hükümlerine göre, yetki ve izin belgesi alınmamış reklam bulunduramaz veya yetki
belgesindeki süresi dolmuş reklamı taşımaya devam edemezler.
ONBİRİNCİ BÖLÜM
Denetim Sistemi ve Cezalar

Denetim sistemi
MADDE 34- (1) Bu Kararda belirlenen hususlarla ilgili denetimler, Aydın Büyükşehir
Belediyesi Trafik Zabıta Ekipleri, Jandarma ve Emniyet teşkilatı görevlileri tarafından
yapılacaktır. Bu Karar hükümlerine aykırı hareket eden işletmeci ve sürücüler hakkında zabıt
varakası düzenlenerek gerekli idari yaptırım cezaları uygulanır. Karayolları Trafik Kanunu ve
Yönetmeliği kapsamına giren hiçbir konuda; Trafik Zabıta Ekipleri suç ve ceza tutanağı
düzenleyemez.
(2) Ulaşım Dairesi Başkanlığı tarafından ruhsat alan her işletmeci için bir sicil dosyası
açılacaktır. Bu dosyada, araca ilişkin belgeler dışında işletmeci ve sürücüye ait belgeler de
bulundurulacaktır. Ayrıca aracın muhatap olduğu cezalar siciline işlenecek ve takip
edilecektir.
(3) Vatandaşların bu Karar konusu hizmetlerle ilgili şikâyetleri, Aydın Büyükşehir
Belediyesine yazılı olarak yapılacak ve şikâyet dilekçesinde şikâyetin konusu, yeri, tarihi,
zamanı (saati) ile şikâyetçinin adı soyadı ve açık adresi bulunacaktır. Ayrıca şikâyete konu
olan olaya ilişkin kişinin adı soyadı ve araç plakası bildirilecektir.
(4) İşletmeci ve sürücü hakkında durak başkanına gelen şikayetlerle ilgili olarak veya
durak başkanı tarafından yapılacak denetimlerde ortaya çıkan mevzuata ve bu Karar şartlarına
aykırılıklar, durak yönetimince değerlendirilecek ve cezai yaptırımlar uygulanacaktır.
a) Çalışma ruhsatı vize döneminde, vize işlemlerini yapmayan işleticilere bağlı
bulundukları durak başkanı tarafından çalışma sırası verilmeyecektir.
(5) Yapılacak denetimlere ilgili meslek odalarının görevlendireceği kişiler Ulaşım
Dairesi Başkanlığının talebi halinde iştirak edebilecektir.
(6) Araç işleticileri ve personeli bu maddede belirtilen denetim birimlerinin
talimatlarına uymakla yükümlüdürler.
Çalışma Ruhsatı sahiplerine yapılacak bildirimler ve cezalar
MADDE 35- (1) Çalışma ruhsatı verilen araç sahipleri bu Karar hükümlerine aynen
uyacaklarını kabul ederler. Trafik kurallarına ve bu Karar hükümlerine aykırılık halinde
doğacak her türlü sorumluluğu kabul etmiş sayılırlar. Bu Karar hükümlerine uymayan
işleticilere ve araç personeline, araç bağlama, para cezası ve ruhsat iptali cezaları uygulanır.
Cezalar Denetim görevlilerince düzenlenen Zabıt Varakasına dayanılarak Belediye
Encümenince karara bağlanır. Cezayı gerektiren durumlar ve ceza sınırları bu maddenin
devamında ve diğer maddelerde belirlenmiştir.
(2) Aydın Büyükşehir Belediyesinin işleticiye yapacağı her türlü bildirim işleticinin
bağlı bulunduğu odaya veya adresine yapılır.
İdari yaptırım
MADDE 36- (1) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 03.08.2023 Tarih ve 2023/4-11
Sayılı Kararı) Bu Kararda belirtilen ve aynı zamanda aşağıda maddeler halinde yazılan
talimatlara uymayan araçlara ve/veya araç sahiplerine;
a) 1. Tip ceza 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 32. maddesi uygulanır.
b) 2. Tip ceza 1608 sayılı Kanunun ilgili maddelerine istinaden aracı 5 güne kadar
seferden men etme uygulanır.
c) 3. Tip ceza 1608 sayılı Kanunun ilgili maddelerine istinaden aracı 15 güne kadar
seferden men etme uygulanır.
ç) 4. Tip ceza: 1608 sayılı Kanunun ilgili maddelerine istinaden çalışma ruhsatı en
fazla 1 yıl süreyle askıya alınarak araç seferden men edilir. İlgili Daire Başkanlığı tarafından
kolluk kuvvetlerine gerekli bildirimler yapılır.
(2) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 28.06.2019 Tarih ve 2019/2-35 Sayılı Kararı)
(Değişiklik: UKOME Kurulunun 03.08.2023 Tarih ve 2023/4-11 Sayılı Kararı)

İhlal niteliği içeren eylemler aşağıda belirlendiği gibidir. (İhlalin tekrarı bir takvim yılı
içindedir )
 a) Taksimetre açmamak, arızalı taksimetre ile taşımacılık yapmak, Büyükşehir
Belediyesi UKOME Kurulu fiyat listesine uymamak,
 Ceza: İlk seferde 1.tip, tekrarlarında 2. tip ceza uygulanır.
 b) Kirli araçla sefere başlamak,
 Ceza: Her seferde 1. tip ceza, uygun hale getirinceye kadar seferden men cezası
uygulanır.
 c) Personelin sefer sırasında sigara içmesi,
 Ceza: Her seferde 1. tip ceza uygulanır.
 ç) Araç personelinin kılık- kıyafet talimatına uymaması,
 Ceza: Her seferinde 1.tip, uygun hale getirinceye kadar şoföre çalışmama cezası
uygulanır.
 d) Araç personelinin çığırtkanlık yaparak yolcu toplaması,
 Ceza: İlk seferinde 1.tip, tekrarında 2. tip ceza uygulanır.
 e) Yolcuya hakaret etme veya kötü davranma,
 Ceza : : İlk seferinde 1.tip, tekrarında 2. tip, tekrarında 3. tip ceza uygulanır.
 f) UKOME Kurul kararıyla belirlenen bölgede/güzergahta yetkilendirilen taksiler
haricinde yolcu taşımacılığı faaliyeti yürüten taksilere,
Ceza: İlk seferinde 1.tip, tekrarında 3. tip, tekrarında 4. tip ceza uygulanır.
 g) Teknik özelliklerini yitirmiş aracın onarımını yapmadan taşımacılık yapmak,
 Ceza: İlk seferinde 1.tip, tekrarında uygun hale getirilinceye kadar seferden men
cezası uygulanır.
 ğ) Yolcu ve araç güvenliğini tehlikeye düşürecek şekilde araç kullanmak,
 Ceza: İlk seferde 1.tip, ikinci seferinde 2. tip, üçüncü seferinde sürücünün işten
çıkarılması uygulanır.
 h) Denetim görevlilerine hakaret etmek veya kötü muamelede bulunmak,
 Ceza: İlk seferde 2. tip, ikinci seferde 3. tip ve sürücünün işten çıkarılması, üçüncü
seferde 4.tip ceza uygulanır.
 ı) Alkollü araç kullanılması,
 Ceza: İlk seferde 3. tip ve sürücünün işten çıkarılması uygulanır.
 i) Denetim görevlilerinin talimatlarına uymama,
 Ceza: İlk seferinde 1.tip, tekrarında 2. tip, tekrarında 3. tip ceza uygulanır.
 j) Aracın, yolcunun istediği noktaya kadar gitmemesi, güzergahını tamamlamadan
dönüş yapması,
 Ceza: İlk seferinde 1.tip, tekrarında 2. tip, tekrarında 3. tip ceza uygulanır.
k) Aydın Büyükşehir Belediyesi ve bağlı şirketlerle ilgili her türlü ilanı ve duyuruyu
araçlarda muhafaza etmeme, tahribi halinde yenisini astırmama,
 Ceza: İlk seferinde 1.tip, tekrarında 2. tip, tekrarında 3. tip ceza uygulanır.
 l) Karayolları Trafik Kanunu, yönetmeliği ve bu Karara göre araçlarda aranacak
özelliklerden herhangi birini yerine getirmeme,
 Ceza: İlk seferinde 1.tip ve uygun hale getirinceye kadar seferden men cezası
uygulanır.
 m) Yolcunun talebine rağmen teyp, radyo çalmak ve havalı korna kullanmak,
 Ceza: İlk seferinde 1.tip ve uygun hale getirinceye kadar seferden men, tekrarında
2.tip ceza uygulanır.
n) Yolcuya, denetim görevlilerine, diğer araç sürücü ve personeline fiili tecavüzde
bulunmak veya darp etmek,
Ceza: İlk seferinde 2. tip, tekrarında 3. tip ve şoförün çalışma belgesi iptal edilir.

 o) Denetim görevlilerine T.C.K. çerçevesinde silah kapsamında değerlendirilen
aletlerle saldırıda bulunmak,
 Ceza: İlk seferinde 2. tip, tekrarında 3.Tip ceza uygulanır.
 ö) Bu Kararda yasaklanan, yapılması men edilen ve ceza maddeleri dışında kalan
uygulama ve davranışlara,
Ceza: Her seferinde 1.tip ceza uygulanır.
 p) Ruhsat veya personel çalışma belgesinden herhangi biri olmadan yolcu taşımacılığı
yapan araçlar,
Ceza: İlk seferinde 1. tip, tekrarında 2. tip ceza uygulanır.
 r) Çalışma Ruhsatı ve Personel Çalışma Belgesini denetimler esnasında ibraz
etmeyenler hakkında,
Ceza: İşleticiye/Çalışma Ruhsatı sahibine 1. Tip ceza uygulanır.
s) Belediyeden izin almadan araçların içine ve dışına ilan, reklam, afiş veya resimler
asmak.
Ceza: İlk seferinde 1.tip ceza, tekrarında 2. tip, tekrarında 3.tip ceza,
ş) Bir taksinin ikinci bir durakta çalıştığının tespit edilmesi,
Ceza: İlk seferinde 2. tip, tekrarlarında 3. tip ceza,
t) Taksilerin servis taşımacılığı yapması, taksi dolmuş gibi çalışması ve araçta yolcu
var iken başka bir yolcu/kişi alması,
Ceza: 1. Tip ceza uygulanır.
u) Durakları haricinde, yol kenarlarında, kavşaklarda, kaldırımlarda, yaya yollarında,
park edilmesi yasak olan, trafik seyrinin aksatılacağı park edilmemesi gereken yerlerde
bekleme yapmaları halinde, ilk seferde 1. tip, tekrarında 2. tip ceza,
ü) Taksi sürücüleri yakın veya uzun mesafe ayrımı yapamaz, trafik yoğunluğu ve
iklim şartları gözetmeksiniz yolcu çağrılarına cevap verilmemesi durumunda ilk seferde 1. tip,
tekrarında 2. tip ceza,
v) Taksi sürücülerinin, yolcuların gösterdikleri adrese, yolcusu bir başka yolu özellikle
istemediği müddetçe en kısa yoldan götürmediklerinin tespiti halinde ilk seferde 1. tip,
tekrarında 2. tip ceza,
y) Araçlarda çalışacak sürücülerin temiz ve bakımlı olmaması; kısa pantolon, şort,
askılı penye, terlik vb. giyecekler ile çalışması durumunda her seferinde 1. tip ceza uygulanır.
Ceza bedelini ödemeyenler
MADDE 37- (Değişiklik: UKOME Kurulunun 30.12.2021 Tarih ve 2021/6-3 Sayılı
Kararı) (1) Bu Karar hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında düzenlenen Zabıt
Varakası, Belediye Encümeni tarafından değerlendirilerek gerekli para cezaları verilir.
İşleticinin bu Karar hükümleri çerçevesinde, Belediyemiz Gelir-Ücret tarifesinde Büyükşehir
Belediye Meclisince belirlenen ücretleri yada para cezalarını süresi içinde ödemediği takdirde
ilgili kanun hükümlerine göre yasal gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir. Yaptırımlar
işleticiler adına araç plakasına kesilir.
 (2) Seferden men cezası verilen araç kesinlikle çalıştırılamaz. Seferden men kararına
rağmen çalıştırılması halinde araç bağlanmak üzere Jandarma ve Emniyet Teşkilatına
bildirilerek Ulaşım Dairesi Başkanlığı parkına veya Yediemini bulunan bir otoparka çekilir.
İhtilafların çözümü
Madde 38- (1) Bu Kararın uygulanmasından doğacak olan ihtilafların çözümü için
UKOME Kurulu, Aydın Mahkemeleri ve İcra Daireleri yetkilidir.
Geçici hükümler (Değişiklik: UKOME Kurulunun 15.01.2021 Tarih ve 2021/1-5
Sayılı Kararı) (Değişiklik: UKOME Kurulunun 10.11.2023 Tarih ve 2023/5-26 Sayılı Kararı)
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Karar tarihinden önce Ulaşım Dairesi Başkanlığında
yapılan devir, plakayı askıya alma işlemleri için bu Kararda belirlenen süreler işletilmez.
GEÇİCİ MADDE 2- (1) Bu Kararın 10. madde 1. fıkrası ve 11. madde 1. fıkrası
doğrultusunda Daire Başkanlığı tarafından Çalışma Ruhsatı ile Personel Çalışma Belgesine
vize işlemi yapılan dönem olan Mart ayı pandemi sebebiyle sadece 2021 yılı Mart ayında
yapılması gereken vize işlemleri için 30.07.2021 tarihi mesai bitimine kadar uzatılmıştır.
Düzenlenen belgeler bu Kararın 10. madde 1. fıkrası ve 11. madde 1. fıkrasında belirtildiği
üzere bir sonraki yılın Mart ayı sonuna kadar geçerli olacaktır.
GEÇİCİ MADDE 3- (1) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’ nın 14.09.2021 tarihli
57704 sayılı yazısı kapsamında düzenlenen SRC 1/SRC 2 türü Mesleki Yeterlilik Belgesi ile
Ulaşım Dairesi Başkanlığı’ na başvuran işleticiler için bu kararın 11. maddesi 2. fıkrası (a)
bendinde yer alan yaş sınırlaması Mesleki Yeterlilik Belgesi süresinin bitimine kadar
aranmaz. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından uygulamanın devamına yönelik
düzenleme yapılması durumunda yeni düzenlemenin kapsamı ve süresi dahilinde işlem
yapılmaya devam edilir.

(EK-1) T.C.
AYDIN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ
ULAŞIM DAİRESİ BAŞKANLIĞINA
Aydın Büyükşehir Belediyesi UKOME Kurulunun 24.10.2018 tarihli ve 2018/5-3
sayılı kararı ile yürürlüğe giren Ticari Taksiler ve Taksi Durakları Çalışma Usul ve Esaslarına
İlişkin Karar çerçevesinde ……………………………………. Taksi Durak üyesi olarak ticari
tahsisli/tahditli 09 T … plakalı araç ile çalışmakta olan ……………. (T.C……………) isimli
kişiye ait ………. İlçesi …/… no’ lu Taksi Çalışma Ruhsatını ve ticari tahsisli/tahditli 09 T
…. plakalı, ……….. model, …………….. marka, ………………. motor no’lu,
…………………. şase no’lu, …. kişilik aracı devir almak, şoförlük mesleğini geçim
kaynağım olarak icra etmek, devir almak istediğim çalışma ruhsatı ile bölge halkına
taşımacılık hizmeti vermek istiyorum.
UKOME Kurulunun 24.10.2018 tarihli ve 2018/5-3 sayılı kararı ile yürürlüğe giren
Ticari Taksiler ve Taksi Durakları Çalışma Usul ve Esaslarına İlişkin Karar içeriğinde
belirtilen tüm hüküm, yasak ve tembihlerine uyacağımı şimdiden kabul, beyan ve taahhüt
ederim.
UKOME Kurulunun 24.10.2018 tarihli ve 2018/5-3 sayılı kararı ile yürürlüğe giren
Ticari Taksiler ve Taksi Durakları Çalışma Usul ve Esaslarına İlişkin Karar ile belirlenen
devir hizmetlerinin Aydın Büyükşehir Belediyesi Devir Komisyonu tarafından verilmesini
talep ediyorum. Devir hizmetleri sonucunda uygun görülmesi durumunda noterde devir
işlemlerinin yapılması için tarafıma gerekli evrakların verilmesi hususunda;
Gereğini bilgilerinize arz ederim. …/…/….
 ………………………
(T.C…………………….)
Adres:
Tel:
23
T.C.
AYDIN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ
ULAŞIM DAİRESİ BAŞKANLIĞINA

Aydın Büyükşehir Belediyesi UKOME Kurulunun 24.10.2018 tarihli ve 2018/5-3
sayılı kararı ile yürürlüğe giren Ticari Taksiler ve Taksi Durakları Çalışma Usul ve Esaslarına
İlişkin Karar çerçevesinde ………………………………….. Taksi Durak üyesi olarak ticari
tahsisli/tahditli 09 T …. plakalı araç ile çalışmaktayım. Sağlık sorunlarım/ekonomik
sorunlarım sebebiyle şoförlük mesleğini geçim kaynağı olarak icra edememekte, bu sebeple
aracımı çalıştıramadığım için bölge halkının ulaşım ihtiyacını karşılayamamaktayım.
Bölge halkının ulaşım ihtiyacının karşılanması ve kamunun bu hizmetten
faydalanmasını sağlamak adına ticari tahsisli/tahditli 09 T ….. plakayı, bu plakaya bağlı
olarak adıma kayıtlı …….. İlçesi ……… Taksi Durağı ../… no’ lu Taksi Çalışma Ruhsatını
ve ticari tahsisli/tahditli 09 … … plakalı, …. model, ……… marka, …………………. motor
no’lu, ………………………….. şase no’lu, … kişilik aracımı …………………….. (T.C.
……………………) isimli kişiye devir etmek istiyorum.
UKOME Kurulunun 24.10.2018 tarihli ve 2018/5-3 sayılı kararı ile yürürlüğe giren
Ticari Taksiler ve Taksi Durakları Çalışma Usul ve Esaslarına İlişkin Karar ile belirlenen
devir hizmetlerinin Aydın Büyükşehir Belediyesi Devir Komisyonu tarafından verilmesini
talep ediyorum. Devir hizmetleri sonucunda uygun görülmesi durumunda noterde devir
işlemlerinin yapılması için tarafıma gerekli evrakların verilmesi hususunda;
Gereğini bilgilerinize arz ederim. …/…/….
 ……………………….
 (T.C. …………………)

Adres:
Tel : 0